Predators (2010)

Det börjar i och för sig effektfullt med ett fritt fall ur skyn. Bara pang på så där. Eller också blir det oavsiktligt lite symboliskt, för efter inledningen så faller filmen fritt ganska exakt hela tiden. Dessvärre.
23 år efter originalet, när Arnie härjade runt i djungeln och till slut spöade upp den ovälkomne besökaren från en annan planet, väljer man att försöka närma sig ursprungshistorien lite flirtigt samtidigt som en egen knorr och prägel ska sättas på manuset. Det går eh…sådär. Eller snarare inte alls. En torftig spegelvänd story om att ett antal utvalda individer kidnappas (liiite oklart här) från jorden och släpps ned i en grönskande djungel på okänd planet med okända invånare, men givetvis med de goa fyrtornen med det fula utseendet lurandes i vegetationen. De ofrivilliga gästerna måste naturligtvis hålla ihop och försöka klura ut hur klara sig ur knipan helskinnade (yeah right…), och vi pratar inga mesar här utan stereotypa figurer av bästa märke med gevär, snitsiga puffror och andra tillhyggen. Schablonerna haglar och man undrar var våra vänner manusförfattarna tagit sig någonstans för att lyckas konstruera en sådan ytlig och icke engagerande story som detta blir. Det borde liksom inte vara möjligt efter de senaste misslyckade försöken i Predator-franchisen, och de gula varningsklockorna borde ha ringt hos hågade producenter.

Hypen inför den här filmen har stundtals varit enorm, inte minst sedan Robert Rodriguez blev inblandad i projektet. Kanske han borde ha tagit hand om regipinnen själv stället för att överlåta den till Nimród Antal (Armored), nu ska väl dock ingen skugga falla över Antal som antagligen gör det bästa av situationen. Kanske kunde dock Rodriguez säregna stil ha givit filmen ett annorlunda skal. Nu blir det mest en irriterande och oengagerande färd fram till slutet och när eftertexterna rullar igång känner jag mest ett stort ”jaha”.
På skådisfronten samlas en hoper individer som inte gör bort sig med tanke filmkategorin, men heller inte går till historien som direkt minnesvärda. Saker att reta sig på  är tex varför Adrien Brody (hur hamnade HAN i den här sortens film!?) envisas med att gå runt och väsa med hes röst, som om han vore med i Gudfadern eller något…eller varför man lite nödtorftigt skrivit in Laurence Fishburne i en direkt krystad roll. Mycket att irritera sig på här således, och lite desperat försöker man också koppla ihop originalet genom att refrera till den storyn både genom tal och handling och personnärvaro.

Predators faller platt mot marken och träffar tungt, i mina ögon. Tröttdum story, standardeffekter som kanske inte går att klaga på direkt, men totalt oengagerande och mest bara en massa uttjatade actionscener staplade på varandra. En stor besvikelse. Samtidigt slår det mig att det naturligtvis inte går att variera en story som den här. Det finns liksom inte så mycket mer att utveckla. Nu tycker jag vi lämnar dessa Predators åt sina öden, och när suget kommer kollar vi in originalet med Arnie istället. Ok?

11 kommentarer på “Predators (2010)

  1. Hahahaha.

    Kul.

    Det här var min ”kvällens film”.

    Scrollade igenom recension fort som tusan, bestämde mig för att läsa den imorgon ungefär samtidigt som jag såg din betygsikon.

    Nämen du, om jag skulle ta å titta på lite schyssta Predators nu då va 😉

    Gilla

  2. Bra recension!

    Mycket av det du skriver hade jag kunnat applicera rakt på originalet, men den hade ju visserligen lite charm. Det är ju mer än vad den här verkar ha (har inte sett den än)

    Gilla

    • Hoppsan, man vill ju inte medverka till en bloggkollegas ångest ju!
      Fast jag tror nog du visste lite vad som väntar redan när du bokade den va….? 😉

      Gilla

  3. Håller med dig, den här var en stor besvikelse. Jag är inget stort fan av den första filmen i serien men av någon anledning hade jag stora förväntningar på den här (det var nog Rodriguezs medverkan som du nämnde. Enligt alla trailers och affischer verkade som om mycket krut hade lagts för att göra filmen bra).

    SPOILERS!!!
    Det där med att de har kidnappats var ju jätteluddigt. Jag trodde först att alla rollfigurer skulle vara farliga mördare som myndigheterna skulle ha dumpat på rovdjursplaneten, men exakt så verkar det ju inte vara. Var det så att rovdjuren själva hade norpat åt sig människorna på något knasigt sätt? Och så förstod jag inte riktigt vad det var för djur i de där andra burarna som huvudpersonerna hittade i djungeln. Jag gillade de flesta skådisarna men duktige Fisburne var ju helt bortkastad. Vad tusan var hans korta inhopp all about?
    SLUT PÅ SPOILERS!!

    Gilla

Såhär tycker jag dårå:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.