Sucker Punch (2011)

Jaha hörni, så här är det.
Normalt brukar jag alltid skriva min recension och omdöme ganska snart efter att jag sett filmen i fråga. Det brukar sällan gå mer än ett dygn innan jag har upplägget klart i huvudet och bara behöver plita ned det.

I dagens fall kan jag säga att det tog mig runt tre dagar att komma till skott. Anledningen; en sorts förvåning och förbluffning som helt enkelt inte gick att ruska av sig. Och detta mina vänner är inte skrivet i positiv anda. En krypande känsla av vanmakt och kanske mest ilska mot att jag lurat mitt sinne med 110 minuters idioti.

Allvarligt talat, vad är detta för något?
En förvuxen tonårings vision om det perfekta tv-spelet? En gubbsjuks erotiska fantasier om det täcka könet i minimala kläder med snitsiga vapen och en sinnesjuk förmåga att spöa allt och alla? Ja.. fan vet.

I mina ögon har Zack Snyder varit en frisk fläkt i filmmakerivärlden, Dawn of the Dead var tex en riktigt lyckad version som i mitt tycke slog originalet på fingrarna, 300 var hejdlöst stilistisk men med en svulstig och engagerande historia, Watchmen var möjligen lite för skitnödig för att kamma hem höga poäng men visade ändock upp en pärlband av snygga scenlösningar. Men det här…
Jag konstaterar också att det är första gången Snyder regisserar ett eget manusalster, och jag undrar bara sådär lite i förbifarten vem i h-e bland filmbossarna som godkände detta skräp?!

Här vankas stryk av lättklädda damer...

Efter knappt en timme hade jag, jag lovar, tröttnat på formatet ”lättklädda brudar slår sig fram genom tv-spelsliknande världar samtidigt som de på de  mest coola och effektfulla vis gör processen kort med sina motståndare”. Vad är meningen? Var är storyn? Varför mynnar allt ut i ett enda stort…Jaha..och Blaha….?

Det mest gåtfulla med den här historien (som ni naturligtvis redan känner till vid det här laget) är hur i helskotta Snyder ens kunde komma upp med idén till detta helt meningslösa hopkok. Om man nu bara vill visa upp snygga scener och effekter av toppklass (vilka man naturligtvis inte kan klaga på) och ”titta här nu på mig så duktig jag är som actionregissör” så är detta banne mig ett av de mest tristaste sätten man kan göra det på. Jag känner absolut ingenting för filmens huvudkaraktärer och retar mig istället på sådana detaljer som deras löjliga namn och det alltigenom kassa skådespelandet som levereras av de säkerligen normalt begåvade skådisarna Emily Browning, Abbie Cornish, Jena Malone och Jamie Chung. Och vad i herrans namn gör gamle favvisen Scott Glenn i den här soppan!?

Sucker Punch känns som en fullständigt meningslös mischmasch av (visserligen snygga) digitala effekter och som att befinna sig i världens mest röriga tv-spel samtidigt som man oförstående kliar sig i huvudet. Det sägs att det finns en tid och plats för allt, men här är fan bara löjligt och som att titta in i en testosteronstinn tonårings våta dröm i pojkrummet om natten.  
Inga julklappar till Snyder i år om jag får bestämma.

8 kommentarer på “Sucker Punch (2011)

  1. En bra text blev det i alla fall. Tyvärr tror jag att jag sakta men säkert börjar närma mig ståndpunkten ”Sååå dålig kan den väl ändå inte vara?!” efter alla sågningar. Tror inte jag har sett någon som tyckte Sucker Punch var något att ha.

    Gilla

    • Aj då! Illa. Jag vet inte riktigt vad WP skulle ha emot dina kommentarer eller länkningar. Det är en opålitlig bloggvärld vi lever i när det gäller tekniken… 😦

      Gilla

  2. Kan nog inte göra annat än att hålla med. Börjar undra om jag inte var för snäll när jag gav den 4/10. Min son som troligtvis var filmens målgrupp avskydde filmen.

    Gilla

  3. Jag gillade inte heller filmen alls. En av de största filmbesvikelserna någonsin för min del faktiskt. Hade hoppats att den skulle ha samma kvalité som 300 och Sin City, men den var ju inte i närheten.

    Gilla

  4. @Sofia: Tack för det. Ja jag vet inte jag…den känns förvånansvärt kass. Du ska så klart se den själv för att bilda dig en uppfattning, men jag har banne mig svårt att tänka mig någon som skulle ha gott att skriva om den här….

    @filmicth: 4 av 10 i det här fallet var rätt snällt…Jag fattar fortfarande inte riktigt hur det kunde gå så helsnett. Vissa förutsättningar fanns säkerligen…stilen är ju rätt ok, men storyn…herregud storyn…..!

    @Voldo: Jag kände uppriktigt en ledsen förvåning när jag sett filmen…det blev en sådan total soppa man inte riktigt var beredd på från en sådan regissör som Snyder ändå är…

    Gilla

Såhär tycker jag dårå:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.