Drive (2011)

En av 2011 års sista alster att avnjutas. Och kanske också bland de allra bästa.

Danske Winding Refn´s film lyckas med trickset att förvandla sig till en sorts noirberättelse och konstfilm på samma gång, och ändå behålla underhållningsvärdet! Ibland som att se och befinna sig i ett av äldste sonens alla tv-spel, ibland som att förpassas tillbaka till början av ett 80-tal då historierna verkade enklare och mer rätt-på.

Ryan Gosling´s namnlöse figur, den ensamme hjälten, riddaren i vit rustning, den tystlåtne som jag som tittare aldrig kommer inpå livet, är naturligtvis den perfekta motorn att driva denna egentligen ganska simpla film vidare. Hans goda hjärta är också det som ställer till det, och urladdningen och konsekvenser blir därefter.

Gosling torde redan ha cementerat sin talang och skicklighet och naturligtvis känns han klockren här i rollen som stuntförare/bilmek/flyktbilschaufför vilken engagerar sig en sekund för mycket i sin grannes livsöde. Carey Mulligan blir lagom hjälplös och manar fram Gosling´s beskyddarinstinkt. Albert Brooks gör kanske filmens bästa roll som den till synes jovialiske Bernie, Brooks som annars skådas mest i komedifacket visar att även en roll med svinaktiga förtecken passar som handsken. Att Ron Perlman skulle dyka upp i en film som denna är heller inte förvånande, det finns plats för honom också. Även om känslan är att han mest spelar sig själv, eller möjligen är på rymmen från Sons of Anarchy.

en man med en bil och rätta charmen

Filmens absoluta höjdpunkter hittar man kanske inte i själva storyn, istället är det detaljerna i filmdanskens produktion som utmärker sig. Fotot är lagom murrigt och Refn låter ofta bilderna vila utan att sedvanlig dialog ska ackompanjera. Våldet i filmen ligger ständigt och lurpassar, är synnerligen grafiskt på sina ställen men blir mer dramatiskt än osmakligt. Naturligtvis måste en film med ovanstående namn också innehålla ett visst mått av bilåkning, och frågan är om inte filmens första kvart är den absolut bästa. Kanske rentav en av årets bästa filmscener.

Filmens största plus, och det som verkligen fick mig på fall, är annars det galet snygga soundtracket. Sällan har väl en musikalisk matta passat så bra som här, och de elektroniska tonerna som blandas med det som sker i storyn smälter samman till en fantastisk enhet.

Drive har naturligtvis en och annan fläck också, en är att den möjligen är lite för lång. Vissa partier blir lite transportsträcka mot upplösningen och jag hinner fundera en sekund eller två på vardagliga göromål i hemmet efter filmens slut, vilket ju betyder att fokuset inte riktigt sitter där det ska hela vägen in i mål.
Som helhet dock en väldigt snygg och bra film, en sorts film man inte tycks se så mycket av idag.

9 kommentarer på “Drive (2011)

  1. Det känns som att jag är ensam i världen (eller åtminstone bloggosfären) om att inte ha sett den här. Jag känner dock ingen brådska, även om den verkar förbannat bra!

    Gilla

    • Jag har inte heller sett den. Det blir nog inte av att jag ser den på bio faktiskt. Har varit sugen men den har inte gått på så många biografer och tider så det har inte riktigt passat.

      Visst är det Daniel Craig på postern? 😉

      Gilla

  2. Jag var ingen fan av Ron Pearlman, som kändes som nån sorts seriekarikatyr. Men bortsett from den lilla skönhetsfläcken var Drive helt fantastiskt tjusig gjort. Jag gillar normalt inte biljakter eller väldigt våldsamma filmer men det här var bara så fantastiskt snyggt att det inte går att värja sig. Och Gosling är ju en av mina storfavoriter.

    Om jag gör en 10-i-topplista för 2011 kommer Drive definitivt att ligga med på den. Och till skillnad från dig tyckte jag faktiskt inte att den kändes för lång.

    Gilla

  3. Ja verkar däremot vara ensam i bloggosfären att inte bli så jätteimpad av Drive. Kan bero på för höga förväntningar eller att karaktärerna inte egagerade mig. Dålig är den absolut inte men inget mästerverk.

    Gilla

  4. @Jessica: den kommer med hos mig också på en sådan lista! Helt klart.

    @filmitch: Helt rätt! Inget mästerverk…men den förförde mig mer och mer ju längre den höll på…och ändå kändes den lite för lång! Märklig känsla…

    Gilla

  5. Ping: Drive « Jojjenito – om film

  6. Ping: Bilfest: The Driver (1978) & Drive (2011) | Addepladdes j-vla filmblogg

Såhär tycker jag dårå:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.